“Ik wist al vrij snel dat ik niet thuis wilde blijven zitten..”

Naast nieuwsberichten, stellingen en ontwikkelingen binnen het vrijwilligerswerk laat de VWC ook graag de mensen aan het woord waar het allemaal om draait; de vrijwilligers. In deze Blog staat Nijmegenaar Ton Vink in de spotlight; een vrijwilliger in hart en nieren. 

Wat doet u aan vrijwilligerswerk?

“Ik ben welzijnsbezoeker bij de SWON, waarbij ik huisbezoeken breng aan ouderen en samen met ze bekijk of er nog dingen geregeld kunnen worden en hoe het gaat. Dit doe ik met veel plezier en inmiddels lopen er ook wat nieuwe vrijwilligers met mij mee die dit voor het eerst doen. Af en toe doe ik ook wat aan vervoerstaken of computerondersteuning voor ouderen. Daarnaast ben ik taalmaatje en help ik elke donderdagmiddag mee met een taalklasje voor anderstaligen in een wijkcentrum. Dit doe ik al bijna twee jaar.” 

Hoe bent u daar terecht gekomen?

“Ik kreeg een gouden handdruk op mijn toenmalige werkplek en wist al vrij snel dat ik niet thuis wilde blijven zitten. Ik ben naar de Vrijwilligerscentrale gestapt en ben in eerste instantie als taalmaatje gestart. Het vrijwilligerswerk bij de SWON kwam niet lang daarna.” 

Wat betekent het doen van vrijwilligerswerk voor u?

“Allereerst natuurlijk een nuttige en leuke dagbesteding, maar het geeft ook veel voldoening. Je leert van elkaar en je krijgt het gevoel dat je belangrijk bent. Bij het taalklasje is de sfeer gezellig en informeel, maar er wordt ook hard gewerkt en alleen maar Nederlands gesproken; een perfecte combinatie.” 

Zijn er nog dingen die u wilt doen op het gebied van vrijwilligerswerk?

“Daar heb ik nog niet echt over nagedacht. Ik wil voorlopig nog wel bezig blijven met het taalklasje en de welzijnsbezoeken. Maar als ik iets zou moeten kiezen dan zou ik het wel leuk vinden om iets met computers en begeleiding te doen.” 

Wilt u nog iets meegeven aan (potentiële) vrijwilligers?

“Bij twijfel, doen! Het is hartstikke leuk. Daarnaast leer je veel nieuwe mensen kennen en wordt je sociale netwerk een stuk groter. Ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom je geen vrijwilligerswerk zou willen doen, als je daar de tijd voor hebt..”

 

Ton Vink is één van de bijna 60.000 vrijwilligers die in Nijmegen e.o. actief zijn. Wilt u ook aan de slag als vrijwilliger? Neem dan een kijkje in onze vacaturebank via www.vwc-nijmegen.nl.

 

   Ton Vink (links achterin) en de taalklas

in Wijkcentrum Titus Brandsma

Geef een reactie

